Sneller dan verwacht

We zitten sneller dan verwacht al bijna vol. Er is momenteel nog één plek beschikbaar. Equipes die inschrijven nadat zestig equipes hebben ingeschreven, komen op een wachtlijst; zij hoeven pas te betalen wanneer er een plek voor hun equipe beschikbaar komt.

We gaan beginnen!

Tja, waarom zouden we het doen? Het is best een klus om een editie van de Pressé in elkaar te sleutelen. Maar we vinden het leuk om te doen, we hebben hulp van anderen en – niet onbelangrijk – jullie vinden het leuk om mee te doen…

We gaan dus aan de slag. De hotels zijn geboekt. Voor het eerst in de geschiedenis van de Pressé hebben we het inschrijfgeld moeten verhogen – we verzetten ons altijd tegen elkaar op kosten jagen, maar de praktijk wijst uit dat alles duurder wordt. We doen het graag, maar worden liever niet het kind van de rekening. Inschrijfgeld is vanaf nu vastgesteld op € 1.395 per equipe. We stoppen bij zestig equipes en starten op 1 september met inschrijving.

In volle actie

En jullie willen jezelf en de anderen natuurlijk graag nog in volle actie zien. Dat kan dankzij de inspanningen van onze onvolprezen huisfotograaf Eric Bish! Hiernaast neemt Corine Riem Vis, directeur Citroën Nederland, de kaart bij TC 36 over van Richard de Kruijf en Huub Kerskes.  Maar jullie staan er allemaal prachtig op in jullie prachtige en meestal ook kleurrijke Citroëns…

Proloog
https://photos.app.goo.gl/Bg5R3w9Jiq9LMtRk7

Donderdag
https://photos.app.goo.gl/DATLvGK3VzkyA24Q9

Vrijdag
https://photos.app.goo.gl/vivQ8WdbyZP7FaNH9

Zaterdag
https://photos.app.goo.gl/3LCcPyC1X4p6wsjj6

Oplossingenboek

‘Ik ben er, maar ik weet niet waar ik ben.’ Herkenbare uitspraak van een deelnemer aan een rally, al tekenden we die op uit de mond van iemand die zich bij ons thuis meldde voor een ééndagsavond rallyrijden. Je weet immers meestal wel wáár je bent, maar niet altijd of dat ook de plek is waar je wordt geacht te zijn. Je bent waar je wilt zijn, maar weet niet zeker of je bent waar je moet zijn. Afijn, de oplossingen hebben we samengevat in een oplossingenboek…

U vindt die oplossingen hier:   LCP-2022%20-%20Oplossingen.pdf

Rekenkamer

Deelnemers maken vaak foto’s van hun kaart alvorens die in te leveren. Da’s helemaal niet nodig, want dat doet onze rekenkamer uiteindelijk ook. Willen jullie controleren of jullie foto overeenkomt met datgene wat bij onze officials is ingeleverd of hebben jullie geen foto gemaakt en wil je de kaart nog eens bekijken? Stuur dan een mail naar info@lecitronpresse.nl

In Maastricht

Zaterdagavond 28 mei 2022 in Maastricht, iedereen opgetogen, uitgelaten en bovenal blij de finish te hebben gehaald. Geldt niet alleen voor deelnemers ook de officials hebben serieus meters gemaakt, dus werd het diner begonnen met een groot huldebetoon aan de twintig officials die jullie in het Franse veld hebben opgewacht, gestempeld of gestart en zien voorbijflitsen in een regelmatigheidsetappe.

         

V.l.n.r.: Michiel van der Velden, Lex de Frel, Annemieke Versteegh, Sjaak Cornelissen, Arthur Denzler, Harro van der Vlugt, Pieter Hennipman, Jan Vegt, René Roelofs, Lenie van de Brug, Henri van de Brug, Eric Smit, Eric Rienmeijer en René Verschoor. Marcel Schoneveld, Anne Toes en Egbert Meeter ontbreken op deze foto.Nulrijders en bordjesplaatsers Eric en Eric ontvingen ook nog een reuzefles Delagarde (ter beschikking gesteld door Valéry) voor hun onzichtbare werk dat gezien mag en moet worden.

Alle dank aan onze sponsors: CitroExpert, Rallywereld & Rallyspulletjes, Haakman Flowerbulbs, Eendenspul, Citroën Nederland (tijdens TC36 en het diner vertegenwoordigd door Corine Riem Vis en echtgenoot Larry Köster) en last but not least Garage Johan Oldenhage. En de ook dit jaar weer onmisbare ANWB. Thijs Schieving was op de valreep geveld, maar zag kans waardige vervanging te regelen in de personen van Anne Toes en Egbert Meeter. Laatsgenoemde vertrok aansluitend voor een welverdiende vakantie, dus nam Anne de Prix d’Endurance in ontvangst voor de volhardende pogingen om equipe Zee/Zee in hun rode Saxo aan de finish te krijgen. En voor Thijs die volhardde in zijn vervanging.

Voor een zonnige toekomst van Le Citron Pressé is nieuwe aanwas essentieel, dus is het fijn wanneer vaders hun zonen of dochters inspireren tot deelname. Max Klöckner en Casper Vossen waren – na aanvankelijk iets te sportief rijgedrag – uiteindelijk de beste beginners. De film uit 2012 op USB-stick is hun prijs.

Sinds de Hotel Management School onze sponsor is, wordt de prijs voor Wellevendheid door hen uitgereikt. Tessa Verstegen overhandigt de dinerbon aan broer en zus Wijnand en Maureen Lubbers die in alle bescheidenheid en voorkomendheid in hun Burton Ami meestrijden.

Sponsor Eendenspul geeft prijzen weg aan de beste equipes in een A-type met tweecilinders (lijkt een tautologie, maar Eendenspul maakt er zelf graag een gewoonte van om er een viercilinder in te bouwen). De topdrie kreeg een bronzen, zilveren en gouden cilinder met aanplant. Ook de organisatie ontving groene aanwas: een citroengeranium opdat de Pressé blijft bloeien.

V.l.n.r.: Irene Verkuijl, Mark Schulte, Johan Vissser, Jan-Jaap Pouwer, Niels Lettinga en Marco Verkuil.

V.l.n.r.: Nadja Cottenie, Annelies Schoonman, Joris Gernaey, Jojada Reis, Floris van der Wolf en Roel Koster.

Er is de laatste jaren sprake van een ware slag om de prijs voor teams. Met reden, want CitroExpert geeft fraaie prijzen prijs. De eerste prijs is zelfs een jaarabonnement op dit voor Citrofielen onmisbare lijfblad. Dit jaar gingen zes jaarabonnementen naar de alliantie van Nederlanders en Belgen: Alliance Nord Sud.

Daar is ie dan, de onvermijdelijke (en sinds Harry Martens en Johan Lust aan het knutselen sloegen tamelijk onverwoestbare) rode lantaarn. Peter en Sandra van der Lubbe startten donderdag met dubbel technisch malheur, dat weliswaar deskundig door de ANWB werd verholpen, maar vanaf dat moment liepen ze achter de feiten aan. Op de foto worden ze omringd door meelevende disgenoten Marjolein en      Chris van Dijk en Chris en Casper Gijsbers

Drie generaties Van Gool – oudofficials opa Ad, vader Bart en debuterende kleinzoon Thomas – loofden een prijs uit voor de beste BX, en dat werd de equipe Paul Cornips en Edwin van Aalten in hun brandweer BX.

Komen we bij de hoofdprijzen. Vader en zoon De Bruijn hebben hun fraaie Traction Avant technisch nu helemaal in orde en zij behaalden de bronzen Thumbs Up. Frans junior en senior (met beker).

Roeland Heuff en Karel Kolkman vertrokken zaterdagochtend vol goede moed maar bleken zaterdagmiddag te bescheiden en ze schatten hun kansen op een podiumklassering niet goed in. We bewaren de zilveren duimen en wachten het juiste moment af.

En dan de equipe die donderdag als eerste van start ging met startnummer één. De afgelopen jaren viel een overwinning nog vaak op het laatste moment in het water. In 2021 duurde de Pressé een minuut of tien te lang en moest er genoegen worden genomen met de tweede prijs. De vastberadenheid en strijdbaarheid en het fanatisme hebben gezegevierd: proficiat Nadja Cottenie en Annelies Schoonman!

Langs de meetlat

Alle deelnemende auto’s zijn inmiddels langs de meetlat van hoofdsponsor Garage Johan Oldenhage gelegd. Sommige behoefden nog enige nazorg, andere moesten nog stevig aan de bak, maar de meeste bestuurders kunnen vol vertrouwen afreizen naar Frankrijk. Mocht de techniek jullie desondanks in Frankrijk in de steek laten, dan is er altijd de helpende hand van onze eigen gele rijders Thijs Schieving en Anne Toes. Die schieten te hulp wanneer via WhatsApp hun assistentie wordt gevraagd: Thijs op gsm +31 623918917, en is Thijs in gesprek Anne +31 653263162.

De reddende hand: Anne Toes en Egbert Meeter

Mochten jullie onverhoopt malheur tegenkomen, dan is daar altijd de reddende hand van onze onvolprezen ANWB in hun schitterende Wegenwachteend. Dit jaar met nieuwe bemanning: Anne Toes en Egbert Meeter. Noteer het gsm-nummer van Egbert (+31645 028192) -Anne rijdt, dus hij neemt de telefoon niet op – en stuur hem een WhatsApp-bericht. Dan weten de wegenwachters meteen waar ze jullie moeten zoeken.

Prijs Eendenspul!

Geen idee wat jullie zien, wij ook niet. Maar we hopen dat het nog wordt opgepoetst – want Eendenspul geeft het als prijs weg, en we zijn in de afgelopen jaren verwend met fraaie prijzen…

Nog een keer verkend

We hebben de route voor de editie van 2023 nog een keer verkend en Frankrijk lag er zonovergoten en geel bij. Houden zo, nog anderhalve week en dan blijven de meeste wegen begaanbaar.