Le Citron Pressé

9 t/m 12 mei 2018

21 oktober 2017: Een poging om deel te nemen aan de Routes des Vosges om inspiratie op te doen en om wat te ijken en meten, heeft goed en slecht nieuws opgeleverd: onze 2CV4 is donderdagnacht in Pont a Mousson gestolen. We moesten derhalve onverrichter zake en tamelijk roemloos terugstuiteren in een Kia Picanto. Maar toen hadden we al een goed resultaat geboekt: de start- en finishlocatie voor de editie van 2018. We waren op zoek naar een prachtige, zo zuidelijk mogelijk gelegen locatie en vonden die in Landgraaf, landgoed Overstehof. Dat Landgraaf allitereert met Laxou is een gebruikelijke, zij het niet noodzakelijke eigenschap...

 

9 augustus 2017: Jawel, Sees heeft groen licht gegeven en is van plan om jullie in 2018 weer een route te presenteren waarbij jullie kennismaken met hoeken en gaten van Frankrijk die voorheen niet waren opgemerkt. Lotharingen! Inschrijven vanaf 1 september aanstaande.


2 juni 2017: Als epiloog van de snoeihete editie van Le Citron Pressé 2017 zijn vanaf nu de oplossingskaarten via WeTransfer beschikbaar. Stuur een mail naar: info@lecitronpresse.nl




28 mei 2017: Le Citron Pressé zit erop. Best jammer, eigenlijk, want het was volop genieten. Natuurlijk konden er dingen beter, maar het meeste ging goed - beter, top. En dus zijn er winnaars die alles nog net wat beter hebben gedaan dan de andere deelnemers. Zo hebben Dick Verboom en zijn immer glimlachende dochter Elyse (ze hebben speciaal voor de Pressé een smetteloze Spaanse Ami8 Familiar aangeschaft) nog net wat meer talent, en zij ontvingen dus de film die in 2012 is gemaakt. De Prix d'endurance ging naar Dirk Eshuis (normaliter deelnemer met de DS23 van broer Arthur, maar zelf liefhebber van een Austin Healey 3000, hij kocht daarom een 2CV) en Jens Liebscher die volhielden terwijl ze hun controlekaart kwijt waren. Er was een nieuwe prijs voor de beste nieuwkomer in een A-type, uitgereikt door Eendenspul. In de sportklasse ging die prijs naar Karin Baars en Annemiek van Beersum; zelf maakten ze daar bij voorbaat bezwaar tegen, maar ook nummer 2 en 3 barsten van de ervaring. In de toerklasse gingen Ronny Jacobs en Linda Belmans met de prijs aan de haal: ze wierpen zichzelf in het diepe en gingen niet kopje onder!  Steeds meer teams bedenken op het allerlaatste moment dat ze een team willen vormen, iemand suggereerde zelfs om een team van alle equipes te vormen. Afijn, Les Brochets, De snoeken, trokken aan het langste eind. Zes blikken olie van Yacco (dank, Garage Johan Oldenhage) en zes boeken van Michel Vaillant (dank, Citroën Nederland) werden hun deel. Uitslagen zullen we publiceren zodra onze rekenkamer weer op adem is - we hebben het uiterste van hen gevergd! Winnaars dus: Rogier van der Hee en Stefan Koster werden winnaar in de toerklasse, met een SM die op de valreep klaar was. En de wisselbeker van Le Citron Pressé ging naar Jan en dochter Coosje Kramer, in een 2CV die nog wat meer voor elkaar boxt dan gemiddeld. Een 2CV op 1 en op drie, een fraaier eerbetoon aan de Eend bestaat niet...


22 mei 2017: Routeboeken naar de drukkerij van Citroën Nederland, de laatste loodjes en Eric Smit en Joep van Damme kunnen gaan nulrijden en bordjes wegzetten langs de door zon overgoten wegen waarover u in enkele  dagen zult rijden...


20 mei 2017: Aanstaande woensdag gaat dan eindelijk het spel op de wagen; dan beginnen we aan de proloog. We zetten geen controles neer en ook geen officials, u kunt de route naar eigen inzicht indelen. Hij vergt minstens vijf uur, en u kunt tussen twaalf en twee uur vertrekken - het diner in Reims begint om 20:15 uur. We vertrekken vanuit de plaats waar we zaterdagmiddag na ons Franse avontuur zullen terugkeren en waar we op woensdag met Limburgse hartelijkheid (koffie en vlaai!) zullen worden ontvangen:

Abdij Rolduc, Heyendallaan 82, 6464 EP Kerkrade, telefoon 045 546 6888. Tot woensdag!


18 mei 2017:  Wegenwachters Thijs Schieving en Pieter van Asselt (hun telefoonnummers staan vermeld in de bijlagen die u woensdag ontvangt) zijn ook in Rolduc en rijden in uw kielzog naar Reims. Zij adviseren om WhatsApp op uw telefoon te zetten, dat scheelt enorm met het lokaliseren van de plek van mechanisch onheil.


12 mei 2017: Dochter Coosje en vader Jan Kramer zijn niet alleen ervaren rallyrijders die bij hun debuut in 2011 meteen een eerste plek in de Toerklasse veroverden, ook zijn ze gezamenlijk eigenaar van en werkzaam in Eendenspul, een garage die zich toelegt op de 2CV. Daarbij gaan ze ruimhartig te werk en zo kan het zomaar gebeuren dat een 2CV klinkt als een GS. Het zijn echte liefhebbers van luchtgekoelde boxers, en daarom stellen zij een prijs beschikbaar voor de beste debuterende equipe in Le Citron Pressé 2017 in een A-Type: 2 sets van een prachtige bijbel voor 2CV-achtigen, één in de Sportklasse en één in de Toerklasse.


30 april 2017: Onze onvolprezen Marcel Schoneveld en René Verschoor hebben de route gecontroleerd en de laatste puntjes op de i gezet. Nu aan de slag met de routeboeken!


12 april 2017: En er zijn uitslagen, geen klassementen, maar wel de opsomming van strafpunten die op didactische wijze zijn verworven. Ter lering van de een, en vermaak van andere equipes:  Uitslagen





4 april 2017: Bent u er klaar voor, voor aanstaande zaterdag? We zien u graag vanaf half tien in Bussloo, midden in de IJsselvallei. Er staat koffie klaar met wat lekkers en Sees gaat u inwijden in de diverse navigatietechnieken.


25 maart 2017: 'Morgen geen onverhard, dacht ik.' Sees aan het woord, en die zou het toch moeten weten als we op woensdagavond de route van donderdag 25 mei 2017 doornemen. Afijn, we rijden een uurtje en zie hier: Frankrijk met iets wat voor weg doorgaat. Het woord 'weg' krijgt soms in Frankrijk wel een erg letterlijke betekenis. Hier durfde ik nog uit te stappen. Op sommige andere stukken van de route is het wegdek van de drempels beter dan dat van de wegen ervoor en erachter... Ach, waar een wil is, is een weg.


15 maart 2017: Kaarten!

Het is niet per se nodig, jullie krijgen van ons kaartmateriaal. Maar voor diegenen die graag zelf de vinger aan de pols willen houden - zeker wanneer ze even het spoor bijster zijn - we hebben Le Citron Pressé 2017 uitgezet op Michelikaarten 511, 515 en 534.


18 februari 2017: Sees & Fritz & Le Citron Pressé 2017 in wording...


20 januari 2017:  Overwinningsroes uitslapen?

Overnachten na afloop van Le Citron Pressé? Dat kan in de sfeerrijke Abij Rolduc.

Voor deelnemers geldt een LCP-arrangement. Stuur een mail naar: info@rolduc.com
en vermeld Le Citron Pressé 2017



Comfort Kamer met douche en toilet:

-         Eenpersoonskamer                                        € 60,- per kamer inclusief ontbijt
-         Tweepersoonskamer                                      € 85,- per kamer inclusief ontbijt
 
Economy Kamer met gemeenschappelijke douche en toilet op de gang:

-         Eenpersoonskamer                                        € 32,50 per kamer inclusief ontbijt
-         Tweepersoonskamer                                      € 52,50 per kamer inclusief ontbijt
 
Verblijfsbelasting is niet inbegrepen en bedraagt € 2,- per persoon.

17 november 2017:

Een 2CV? Nee, DE 2CV waarmee Dirk Eshuis stellig van plan is om Le Citron Pressé 2017 mee te gaan winnen. Zo zo, zult u zeggen. Maar enig recht van spreken heeft hij, want in 2015 won hij met broer Arthur de Toerklasse. Daarom reden ze dit jaar mee in de Sportklasse, maar toen waren ze voortdurend in de weer om anderen uit netelige situaties te redden - of dat aan Arthur of aan Dirk of aan beiden ligt, vertelt het verhaal niet. Feit is dat Arthur in 2017 helaas verstek moeten laten gaan. Dirk wil er per se bij zijn. Hij heeft zelf een Austin Healey 3000, maar daar durft hij natuurlijk de strijd niet mee aan te gaan, te midden van al die formidabele Citroëns. Dus kocht hij een 2CV.  Hup, Dirk, met navigator Jens Liebscher.


27 augustus 2016: We hebben een start-en finishlocatie , zowel van de proloog als van Le Citron Pressé in Frankrijk: we starten in 2017 vanuit Rolduc en rijden dan richting Reims. Daar hebben we namelijk een schitterend Mercure gevonden dat ligt aan de Rue Gabriel Voisin - luchtvaartpionier en de eerste werkgever van André Lefebvre, directeur van het Bureau d'études dat in 1955 met de DS een bominslag veroorzaakte (Voisin staat rechts).




15 augustus 2017: Op 1 september 2016 beginnen we weer met het noteren van namen van degenen die ook in 2017 weer op het scherp van de snede willen strijden om de eer. Horace en Casper Duba hebben beloofd een nieuwe wisselbeker te maken - de oude mogen ze na drie keer winst in eigen huis houden.

 

19 mei 2016: En onze official-fotograaf Rob Hoen is ook weer in de weer geweest om uw verrichtingen in beeld te brengen: https://www.flickr.com/photos/robhoen/26514677314/in/dateposted-public/

En de foto's: https://www.flickr.com/photos/robhoen/albums/72157667884865430



18 mei 2016: Interesse in de juiste route? Stuur een mail naar info@lecitronpresse.nl en u ontvangt een kaart van elke etappe.


16 mei 2016: 'Zijn we er dan toch weer ingetuind?' Dixit Herman Kuiphof in 1974 toen de WK-finale de afloop kreeg die iedereen vreesde: je begint volle goede hoop dat je het tij kunt keren, maar die hoop vervliegt wanneer suprematie regeert. Ook in 2016 grepen vader en zoon Horace en Casper Duba de winst in Le Citron Pressé. Dat betekent dat zij de door henzelf gefabriceerde wisselbeker nu - ze hebben hem inmiddels drie keer gewonnen - nu in eigen huis mogen houden....

Overigens was de competitie ongekend heftig: Joris Gernaey en Floris van der Wolf gingen 's morgens nog met de Gele Citroen op hun AX  van start en nestelden zich uiteindelijk pal voor Amos Kroll en Martijn Walvis (Méhari) op de tweede plaats. In de Toerklasse mochten Erik Jan en Ingeborg Leenders de Gele Citroen op hun BX laten zitten en gingen met de pers van Philippe Starck aan de haal, op eerbiedwaardige afstand gevolgd door Esther en Wilbert Eijsink, die op hun beurt weer pal op de voet werden gezeten door zoon Tim en vader Peter van Geest. De vader en zoon Fransen de Bruijn kregen Ma Petite, de Prix d'Endurance ging naar twee mannen in een compacte auto die na vier dagen rallyrijden niet meer wisten hoe en waar ze moesten gaan zitten, en de Rode Lantaarn ging in de kofferbak van de DS19 van Roel en Berty Dijkstra - oud-winnaars, maar een LHS-lekkage leverde bijna vierduizend strafpunten op, en dan wordt een goede klassering een illusie. We waren allang blij dat ze op vrijdag weer monter aan de start verschenen, mede met dank aan onvolprezen wegenwachters Thijs Schieving en Henk van Asselt (met dank aan ManEngenius en ANWB). 'Ik moet even een pilletje, want de Pressé rijden staat gelijk aan Tropenjaren.' Wil Olijslagers zegt het zuchtend op zaterdagmiddag, maar stapt uiteindelijk weer stralend naast Gerrianne; hard werken, maar Brabantse gemoedelijkheid overheerst: Vive les Vacances, prijs voor de meest wellevende equipe (dank aan CitroExpert) ging naar Wil en Gerrianne. Rogier en Mariëlle Verhoef kloppen hard op de deur en nemen de film over de Pressé van 2012 mee. De GS'en deden het wederom opvallend goed dit jaar, reden waarom team Quatre a Plat de teamprijs won, voor team Gédées en Petit a Petit. Voor de uitslagen, klik hier:   Uitslagen


5 mei 2016: Misschien weten jullie dat er in de maand mei nóg een grote rally wordt verreden. Die heet de Tulpenrally en er doen nog iets meer mensen aan mee dan aan de Pressé. Om ons onverklaarbare redenen rijden ze daar met Porsches, Alfa's en Volvo's - een fatsoenlijke Citroën is een uitzondering. Dat komt omdat Roel Koster bijvoorbeeld met zijn SM de voorkeur geeft aan... aan jullie. Afijn, gisteren is het halve deelnemersveld in Zwitserland door de plaatselijke gendarmes aan de kant van de weg gezet om collectief op de prent te worden gezet. Dat gaat ons niet overkomen, zo veel is duidelijk. Daarom hebben wij André aangesteld, onze hoogsteigen gendarme. Hij is er bij volgende week en zal de orde in Le Citron Pressé handhaven - met ijzeren hand...


21 april 2016: We zijn bij Citroën Nederland langs geweest, onder andere om auto's voor de officials vast te leggen. Vrijgevig als altijd was Anne Lobbes, directeur PR van Citroën en DS Automobiles, zo vriendelijk om onder andere twee exemplaren van Ma Petite, joie de vivre pur sang van Margré Mijer mee te geven. En dat brengt ons dan meteen op het idee om een nieuwe prijs in het leven te roepen: de equipe in een 2CV met de hoogste notering in het eindklassement ontvangt twee exemplaren van Ma Petite.


 


16 april 2016: De startvolgorde is inmiddels vastgesteld, en dat betekent onder meer dat Wilbert en Esther zich weer gelukkig mogen prijzen met het startnummer waarbij zij zich senang voelen in hun 2CV Perrier: nummer 13. Kijken jullie ook even welk nummer is toebedeeld? Dat helpt bij het ondertekenen van de vrijwaringsverklaring en het overhandigen van de schilden, badges en deurnummers, volgende week zaterdag.



3 april 2016: Uitslag Le Petit Pressé 2016. Weliswaar geen klassement, maar klik hier voor de strafpunten.

21 maart 2016: Pik in, het is lente. We zijn uit Frankrijk teruggekeerd voor wederom een verkenning van het parkoers. Dat ligt er hoopvol bij, al moeten we de modder nog wel even uit de wielkasten verwijderen - de wegen waarover wij gaan rijden worden eigenlijk alleen door boeren bereden, dus vliegen de klodders je om de oren. In België stuitten we op een pad dat de allure van het vermaarde bospad uit de editie van 2014 had. Een boer met een tractor hadden we nog net niet nodig. Wel hebben we vernomen dat het aldaar strafbaar is om met een auto over een onverhard pad te rijden...

 

19 februari 2016: Nieuws over Le Petit Pressé, want we gaan iets nieuws proberen. Het accent ligt op zaterdag 2 april iets meer op trainen dan op rallyrijden. Vanuit startplaats Zevenhuizen zullen twee etappes worden gereden; tijdens de eerste kunt u een beroep doen op onze officials wanneer u over de interpretatie twijfelt. Na de lunch krijgt u een etappe waarin u volledig op uzelf bent aangewezen. Zie voor meer informaties Le Petit Pressé.  

21 december 2015: Johan Oldenhage draagt vele petten. Zo heeft hij zijn eigen garagebedrijf uit de Nieuw Vennepse grond gestampt. Dat bedrijf scoort jaarlijks de beste score in klanttevredenheid, heeft goed gekwalificeerd personeel in dienst onder wie voormalig zonemanager en LCP-official Eric Rienmeijer, en spoelt automaatbakken. Ook is Johan sponsor van Le Citron Pressé. En ten slotte is Johan official. Wanneer Johan in afwachting is van equipes, neemt hij de camera ter hand en fotografeert. Op deze pagina's ziet u foto's van afgelopen editie; op de achtergrond ziet u vaak ook Martijn de Ruiter die Johan als official terzijde staat. 

https://www.flickr.com/photos/cinecars/sets/72157654932951791
  


14 december 2015: Wie wordt de 50e equipe die inschrijft? Het antwoord had wat ons betreft niet verrassender kunnen zijn. Het is een equipe die een schat aan internationale rallyervaring met zich meevoert, en aan de grootste evenementen heeft deelgenomen. Jacques du Pantalon, ofwel Jaap van den Broek, genavigeerd door zijn hoogsteigen Hansje. Vaste deelnemers van Le Citron Pressé van de beginjaren, welkom terug Jaap & Hansje! We houden nog een foto tegoed van de ID19B waarmee jullie deelnemen. De DS hieronder van weleer is een voorproefje...





5 december 2015: We hebben de eerste verkenning van de route van 2016 achter de rug. Hiernaast zit Sees te controleren of ze wel alle onbegaanbare weggetjes heeft opgenomen. De ene route non dégagee en hiver na de andere. Dat wil zeggen dat de Fransen niet de moeite nemen om de wegen in de winter begaanbaar te houden wanneer die dat in de zomer al niet zijn. Wijziging van de route: we zakken nu op donderdag af naar de Vogezen - hoewel afzakken niet het juiste woord is, want we dalen af om het hogerop te zoeken. Zeg maar. Reden: op donderdag viert men in het uiterst oostelijke deel van de Elzas, daar waar Duits de voertaal is, op donderdag Ruetag.













22 november 2015: En ineens regent het inschrijvingen van de oervader aller Citroëns, de Traction Avant. Nou ja, het is geen Hollandse hoosbui, maar wanneer er twee achter elkaar inschrijven, is er toch wel iets aan de hand. Zo is het aantal TA's in één klap verdubbeld. Ook frappant: beide equipes bestaan uit vader en zoon. Vader Willem Bakker vroegen we of hij zeker wist of hij in de Sportklasse wilde debuteren: 'Jawel, het is dood of de gladiolen! en... met een Citroen kom je altijd thuis.' Meestal zijn het de bestuurders die deze redeneringen voor hun rekening nemen. En daar heeft vader Philip van der Velde ook nog eens alle reden toe. Met zijn broer nam hij al drie keer deel aan Le Citron Pressé, en in 1997 leidde dat tot de eindzege. Nu opperde zoon Lode dat hij het kunstje van zijn oom weleens wil nadoen. Maken jullie de borst nat?

 14 november 2015: Ja hoor, dankzij de welwillende bijdrage van ingenieursbedrijf en sponsor ManEngenius staat de befaamde wegenwachteend u ook in 2016 terzijde bij onverhoopt malheur. Thijs 'de bankschroef' Schieving zal samen met Henk van Asselt de handen uit de mouwen steken.



28 oktober 2015: Ook in 2016 kunt u na het diner met prijsuitreiking uw overwinnaarsroes ter plekke, in Koningshof, uitslapen. En dan denken we niet alleen aan degenen die het podium hebben gehaald, maar aan alle deelnemers. Le Citron Pressé uitrijden is al een overwinning op zich, nietwaar? Een overnachting voor twee personen kost € 87,16 - en dat is inclusief toeristenbelasting en ontbijt. U kunt hier reserveren: http://www.nh-hotels.nl/events/nl/evenement-details/28457/le_citron_presse_2016.html  

19 augustus 2015: Over twee weken - op dinsdag 1 september 2015 - starten we met de inschrijving voor Le Citron Pressé 2016. De eerste inschrijving staat echter nu al genoteerd: Roel en Berty Dijkstra. Die hadden ingeschreven met hun prachtige DS uit 1957, maar toen ging een lang gekoesterde wens van Roel in vervulling: deelname aan de Mille Miglia met diezelfde DS. Voor degenen die dit evenement niet kennen: dat is nóg groter en belangwekkender  dan de Pressé. Maar dit jaar zijn ze weer van de partij, een schitterende ervaring rijker!


21 mei 2015: Vaste traditie: official Rob Hoen staat bij elke TC, RE of REF met z'n iPhone klaar om u in volle actie vast te leggen. De beelden worden vervolgens op Hoeniaanse wijze bewerkt. De foto's staan op Flickr: 

https://www.flickr.com/photos/robhoen/albums/72157652781719239