De bordjes

De afgelopen dagen hebben we de route van 2019 gereden en bekeken waar we bordjes ter controle zullen gaan plaatsen. Dat is altijd een redelijk tijdrovend karweitje, want anders dan jullie wellicht denken, is het ons allereerste oogmerk dat niet alleen jullie die bordjes zien, ook onze uitzetters/nulrijders moeten de locatie vinden waar ze moeten komen te staan! Dat betekent dat we verkeersborden of palen rechts van de weg zoeken die je al van verre ziet.

Een terugkerend dilemma daarbij is dat we ze niet in de bebouwde kom willen hebben. Dat is domweg om geen hinder te veroorzaken en ook wel omdat ze dan wellicht worden weggehaald. Maar ja, soms staat er in de buurt van dat bordje een verdwaald en wellicht niet eens meer permanent bewoond huis! Het zij zo, denken wij dan, de controle moet toch echt hier staan. Kortom, middenin een dorpje moet je vooral op ander verkeer letten – maar blijf scherp wanneer er

Terug uit Frankrijk

We zijn weer terug uit Frankrijk, en we kunnen met trots vertellen dat we op koers liggen. Geen onoverkomelijke kwesties, al hopen we waarachtig dat jullie obstakels als deze – zeker tijdens een RE – worden bespaard. Wij hebben een stiefkwartier staan wachten, en moesten toen achteruit… want dit is de neus van het gevaarte.

Huisontwerpster

Onze vaste huisontwerpster Esther Eijsink, vaste navigator van vaste equipe 13, heeft haar tanden in de editie van 2019 gezet.

Gele hesjes

Diverse deelnemers hebben ons geattendeerd op de kwestie van de gele hesjes. Niet zozeer waarom mensen die dragen en wat ze daarmee voor ogen hebben, maar om de vraag aan de orde te stellen: wat doet Le Citron Pressé qua hesjes? Worden die oranje? Groen? Op zich zijn wij altijd geneigd ons aan andere omstandigheden aan te passen, maar ditmaal houden wij voet bij stuk. En we maken ons ook geen zorgen over verwarring, want de verschillen springen in het oog.

Kijk, zie je bijvoorbeeld een boomlange kerel naast een vrouw formaat Edith Piaf, beiden in een geel hesje, lever dan de stempelkaart maar in. Maar aarzeling is op z’n plaats wanneer mensen in gele hesjes samendrommen rond brandende pallets, waarschijnlijk hebben die geen stempels van Le Citron Pressé voor handen, en mogelijk zou inlevering van jullie kaart verwarring kunnen wekken…

Idyllisch landschap

Kijk, de eerste beelden van onze verkenning van het parcours van LCP 2019. Vooralsnog was ’t er een idyllisch landschap.

Zoals jullie zien is LCP aan het downsizen: de C6 werd een C5, overigens wel weer een V6 Exclusive, want we hebben ’t wel nog gewoon hoog in de bol. We gaan de C5 ook zeker niet blootstellen aan beroerd wegdek, we willen de C6 gewoon ontzien qua kilometrage. Ook de telefoon werd gedownsized: de iPhone 6 Plus werd een ouderwetse 5.

Alors, fijne jaarwisseling. Bewaar uw vuurwerk tot in mei…

Dick Maas

Rob Zee is niet alleen een begenadigd tandarts, er schuilt ook een Dick Maas in hem, of wellicht een Paul Verhoeven, met internationale allure. Bij hem is het alledaagse praktijk dat monden openvallen – zij het verplicht. Kijk reikhalzend uit naar de editie van Le Citron Pressé 2019…

Dick

Teaching Hotel Chateau Betlehem, Maastricht

Ziehier, de fraaie locatie waarvandaan we op woensdag aan de proloog beginnen en zaterdagavond dineren en prijzen uitreiken om vervolgens aldaar of thuis op onze lauweren te gaan rusten met een geslaagde Pressé onder de Michelins…
Teaching Hotel Chateau Betlehem, Maastricht

Inschrijven 2018

Op 1 september 2018 beginnen we weer met inschrijvingen voor een nieuwe editie van Le Citron Pressé, in casu die van 2019. En omdat we nogal stipt zijn, beginnen we daar vandaag om klokslag 24:00 uur mee.

Inschrijven

Beter ten halve gekeerd…

Zou een goed credo kunnen zijn voor een rallyequipe, maar de vraag is dan altijd: zijn we op de helft? Het lijkt en leek altijd de juiste route, we hadden het toch goed uitgedokterd. Afijn, zo’n moment beleeft ook de organisatie van Le Citron Pressé wel eens, als rallyequipe én als organisator. We meenden stellig dat we er goed aan deden om de Toerklasse in z’n waarde te herstellen door er wat meer allure aan te geven. We weten inmiddels niet meer zeker of we de goede route naar een nieuwe indeling hebben gekozen. Dus denken we nu even ‘out of the box’: we schrappen de Toerklasse en voegen alles samen. Gelijke monniken, gelijke kappen. Iedereen krijgt voortaan dezelfde uitdagingen voor z’n kiezen. Die waren voorheen in de Toerklasse ook al niet mals, en in de Sportklasse misschien wel ietsje te mals. Onverhard wegdek is geen doel op zich, het is alleen soms een beloning voor goed en exact navigeren. We zullen bij de route van 2019 nóg alerter zijn op de kwaliteit van het wegdek, onze nulrijders zullen geen bordje neerzetten wanneer de omstandigheden te belabberd zijn. Stelregel was en is: durft Gies er één van zijn Citroëns aan te wagen? Dag Sport- en Toerklasse, dag Dynamique en Confort, welkom Le Citron Pressé anno 2019.

Kogel door de kerk

Na ampel beraad (we weten waaraan we beginnen) hebben we besloten dat er ook in 2019 een editie van Le Citron Pressé zal worden verreden; het is domweg te leuk om het niet te doen, we hopen dat dat ook voor deelnemers geldt. Vanaf 1 september start de inschrijving. Vrijwel alles blijft bij het oude, maar we voeren wel een belangrijke wijziging door: we gaan twee nieuwe klassen introduceren waarmee we de oude Sport- en Toerklasse ten grave dragen. We vervangen die door Dynamique en Confort. In eerstgenoemde klasse worden RE’s gereden, die nu eenmaal redelijk vaak gepaard gaan met bedoeld en onbedoeld beroerd wegdek.

Van verschillende equipes hebben wij de afgelopen jaren gehoord dat zij hun auto daaraan met tegenzin blootstelden. Voor hen is er dus voortaan Confort. De strijd is er niet minder om, maar wanneer u dan als deelnemer op beroerd wegdek verzeild raakt, kunt u zelf een edele aftocht kiezen: dan weet u zeker dat u verkeerd zit! Overigens krijgen equipes ook in Confort RE’s voor hun kiezen, maar die gaan over verhard wegdek.