De editie van 2024 vindt plaats van 8 tot en met 11 mei 2024. We werken nog aan de route, maar we weten al wel dat we volgend westwaarts keren: Pas-de-Calais, met Lille als uitvalsbasis. Waar we in Nederland beginnen en eindigen is nog niet bekend. Voorlopig blijft alles zoals het was: drie dagen van circa 370 kilometer, een proloog van om en nabij dezelfde lengte, ruimhartige lunches, riante diners en moordende concurrentie.
Actueel
We gaan beginnen!
Toch weer moed verzameld om aan deze sisyfusklus te beginnen, want uiteindelijk blijft dat rotsblok boven op de berg liggen.
Vanaf 1 september schrijven we equipes in. Een prijsverhoging – het zat er al aan te komen – is helaas onvermijdellijk: € 1.495,- per equipe.
Familiefeest ten einde; alleen maar winnaars!
Zaterdagavond 20 mei kwam er een eind aan een wederom enerverende editie van Le Citron Pressé. Bij zowel de deelnemers als bij de officials komen elk jaar weer nieuwe familieleden in actie, en dat zorgt voor een verse aanwas van jeugd bij Le Citron Pressé. Goed voor toekomstperspectief voor onze Citroëns, zeker omdat er prijzen worden gewonnen.
De prijsuitreiking begint altijd met een warm dankwoord voor de sponsors die het allemaal mogelijk maken. Op de foto hiernaast wordt hoofdsponsor Johan Oldenhage, eigenaar van de gelijknamige garage ontvangen door official met volle handen Stella van ’t Hag. Keuring, schilden, deurnummers en officialboeken werden door Johan verzorgd en bekostigd. Dank ook aan ANWB (Technische assistentie), Citroën Nederland (twee officialauto’s) en Haakman Flowerbulbs (Aspergelunch donderdag).
Officials stellen zich aan de route op en stempelen & starten dat het een lieve lust is. Dank voor jullie inzet.
Jochem van Apeldoorn, Sjaak Cornelissen, Stella van ’t Hag, Lex de Frel, Arthur Denzler, Annemieke Versteegh, Marcel Schoneveld, René Roelofs, Joelle Verschoor, Jan Vegt, René Verschoor, Eric Rienmeijer, Harro van der Vlugt, Joris Gernaey, Eric Smit en Floris van der Wolf.
Ruut van Schie en Leon van Lieshout koesteren hun geliefde verleidster Joséphine weliswaar, maar vergen tijdens Le Citron Pressé telkens het uiterste van haar kunnen. Ditmaal moesten er ijzerdraad, een spanband en een blok hout aan te pas komen om de kieren te dichten.
Ook Thijs Schieving en Anne Toes van de onverbeterlijke ANWB moesten alles uit de kast halen en zichzelf laten bijstaan door een Franse lasser.
Maar ze geraakten dan toch maar mooi in Maastricht.
Eendenspul heeft de tweecilinders van Citroën al jaren in het hart gesloten, en kent daarom prijzen toe aan de beste drie van het klassement.
Van links naar rechts: Marc Zaan en Raymond van der Meij (2e), Jan Jaap Pouwer en Michel de Leeuw (1e) en Maureen en Wijnand Lubbers (3e) ontvingen respectievelijk zilver, goud en brons gespoten cilinders met citroengeraniums.
De teamprijs wint elk jaar in aanzien. Twee godinnen & ’n majesteit (1), inDyaantjes (2) en 12 Cylinders (3) gingen op het podium. Een jaarabonnement CitroExpert voor de nummers 1, en leesvoer van CitroExpert voor de nummers 2 en 3.
Nadja Cottenie (1),Roel Dijkstra (3), Karel Kolkman (3), Ian Hulsbus (3), Berthy Dijkstra (3), Roeland Heuff (3), Martine Peterse (1), Chris Hulsbus (3), Coosje Kramer (2), Saco de Vries (1), Annelies Schoonman (1), Bregje Bressers (2), Roel Koster (1), Irene Verkuijl (2), Jan Kramer (2), Mark Schulte (2), Jojada Reiss (1) en Job Kramer (2).
Jong bloed is uitermate welkom, zoon Wout van Ruut en neef Lars van Leon vonden elkaar en debuteerden met een 28e plek in het eindklassement. Natuurlijk kozen ze voor de USB-stick met de film uit 2012. ‘Wij hebben thuis geen dingen meer waar we zo’n schijf in kunnen schuiven.’
Maarten van Gelder en Jeroen Dijkman zijn al bijna een jaar in de weer om hun DS20, ‘Marie-Françoise’ strijdbaar en gevechtsklaar te krijgen. Maar omdat ze daar tot in de laatste uren van de Pressé mee bezig waren, regende het strafpunten. Maar ze reden en gingen tot het gaatje!
De strijd om de derde prijs was dit jaar heviger dan ooit en eindigde in een ex aequo. Karel Kolkman en Roeland Heuff delen deze positie met Hugo Sommer en Karel Sommer.
Jan en Coosje Kramer, runners up zouden de Engelsen zeggen, maar ze wonnen al eens eerder. Dit jaar moesten ze zoon en broer en schoonzuster en -dochter vóór zich dulden.
It’s all in the family: Job Kramer en Bregje Bressers winnen Le Citron Pressé 2023.
Sneller dan verwacht
We zitten sneller dan verwacht al bijna vol. Er is momenteel nog één plek beschikbaar. Equipes die inschrijven nadat zestig equipes hebben ingeschreven, komen op een wachtlijst; zij hoeven pas te betalen wanneer er een plek voor hun equipe beschikbaar komt.
We gaan beginnen!
Tja, waarom zouden we het doen? Het is best een klus om een editie van de Pressé in elkaar te sleutelen. Maar we vinden het leuk om te doen, we hebben hulp van anderen en – niet onbelangrijk – jullie vinden het leuk om mee te doen…
We gaan dus aan de slag. De hotels zijn geboekt. Voor het eerst in de geschiedenis van de Pressé hebben we het inschrijfgeld moeten verhogen – we verzetten ons altijd tegen elkaar op kosten jagen, maar de praktijk wijst uit dat alles duurder wordt. We doen het graag, maar worden liever niet het kind van de rekening. Inschrijfgeld is vanaf nu vastgesteld op € 1.395 per equipe. We stoppen bij zestig equipes en starten op 1 september met inschrijving.
In volle actie
En jullie willen jezelf en de anderen natuurlijk graag nog in volle actie zien. Dat kan dankzij de inspanningen van onze onvolprezen huisfotograaf Eric Bish! Hiernaast neemt Corine Riem Vis, directeur Citroën Nederland, de kaart bij TC 36 over van Richard de Kruijf en Huub Kerskes. Maar jullie staan er allemaal prachtig op in jullie prachtige en meestal ook kleurrijke Citroëns…
Proloog
https://photos.app.goo.gl/Bg5R3w9Jiq9LMtRk7
Donderdag
https://photos.app.goo.gl/DATLvGK3VzkyA24Q9
Oplossingenboek
‘Ik ben er, maar ik weet niet waar ik ben.’ Herkenbare uitspraak van een deelnemer aan een rally, al tekenden we die op uit de mond van iemand die zich bij ons thuis meldde voor een ééndagsavond rallyrijden. Je weet immers meestal wel wáár je bent, maar niet altijd of dat ook de plek is waar je wordt geacht te zijn. Je bent waar je wilt zijn, maar weet niet zeker of je bent waar je moet zijn. Afijn, de oplossingen hebben we samengevat in een oplossingenboek…
U vindt die oplossingen hier: LCP-2022%20-%20Oplossingen.pdf
Rekenkamer
Deelnemers maken vaak foto’s van hun kaart alvorens die in te leveren. Da’s helemaal niet nodig, want dat doet onze rekenkamer uiteindelijk ook. Willen jullie controleren of jullie foto overeenkomt met datgene wat bij onze officials is ingeleverd of hebben jullie geen foto gemaakt en wil je de kaart nog eens bekijken? Stuur dan een mail naar info@lecitronpresse.nl
In Maastricht
Zaterdagavond 28 mei 2022 in Maastricht, iedereen opgetogen, uitgelaten en bovenal blij de finish te hebben gehaald. Geldt niet alleen voor deelnemers ook de officials hebben serieus meters gemaakt, dus werd het diner begonnen met een groot huldebetoon aan de twintig officials die jullie in het Franse veld hebben opgewacht, gestempeld of gestart en zien voorbijflitsen in een regelmatigheidsetappe.
V.l.n.r.: Michiel van der Velden, Lex de Frel, Annemieke Versteegh, Sjaak Cornelissen, Arthur Denzler, Harro van der Vlugt, Pieter Hennipman, Jan Vegt, René Roelofs, Lenie van de Brug, Henri van de Brug, Eric Smit, Eric Rienmeijer en René Verschoor. Marcel Schoneveld, Anne Toes en Egbert Meeter ontbreken op deze foto.Nulrijders en bordjesplaatsers Eric en Eric ontvingen ook nog een reuzefles Delagarde (ter beschikking gesteld door Valéry) voor hun onzichtbare werk dat gezien mag en moet worden.
Alle dank aan onze sponsors: CitroExpert, Rallywereld & Rallyspulletjes, Haakman Flowerbulbs, Eendenspul, Citroën Nederland (tijdens TC36 en het diner vertegenwoordigd door Corine Riem Vis en echtgenoot Larry Köster) en last but not least Garage Johan Oldenhage. En de ook dit jaar weer onmisbare ANWB. Thijs Schieving was op de valreep geveld, maar zag kans waardige vervanging te regelen in de personen van Anne Toes en Egbert Meeter. Laatsgenoemde vertrok aansluitend voor een welverdiende vakantie, dus nam Anne de Prix d’Endurance in ontvangst voor de volhardende pogingen om equipe Zee/Zee in hun rode Saxo aan de finish te krijgen. En voor Thijs die volhardde in zijn vervanging.
Voor een zonnige toekomst van Le Citron Pressé is nieuwe aanwas essentieel, dus is het fijn wanneer vaders hun zonen of dochters inspireren tot deelname. Max Klöckner en Casper Vossen waren – na aanvankelijk iets te sportief rijgedrag – uiteindelijk de beste beginners. De film uit 2012 op USB-stick is hun prijs.
Sinds de Hotel Management School onze sponsor is, wordt de prijs voor Wellevendheid door hen uitgereikt. Tessa Verstegen overhandigt de dinerbon aan broer en zus Wijnand en Maureen Lubbers die in alle bescheidenheid en voorkomendheid in hun Burton Ami meestrijden.
Sponsor Eendenspul geeft prijzen weg aan de beste equipes in een A-type met tweecilinders (lijkt een tautologie, maar Eendenspul maakt er zelf graag een gewoonte van om er een viercilinder in te bouwen). De topdrie kreeg een bronzen, zilveren en gouden cilinder met aanplant. Ook de organisatie ontving groene aanwas: een citroengeranium opdat de Pressé blijft bloeien.
V.l.n.r.: Irene Verkuijl, Mark Schulte, Johan Vissser, Jan-Jaap Pouwer, Niels Lettinga en Marco Verkuil.
Er is de laatste jaren sprake van een ware slag om de prijs voor teams. Met reden, want CitroExpert geeft fraaie prijzen prijs. De eerste prijs is zelfs een jaarabonnement op dit voor Citrofielen onmisbare lijfblad. Dit jaar gingen zes jaarabonnementen naar de alliantie van Nederlanders en Belgen: Alliance Nord Sud.
Daar is ie dan, de onvermijdelijke (en sinds Harry Martens en Johan Lust aan het knutselen sloegen tamelijk onverwoestbare) rode lantaarn. Peter en Sandra van der Lubbe startten donderdag met dubbel technisch malheur, dat weliswaar deskundig door de ANWB werd verholpen, maar vanaf dat moment liepen ze achter de feiten aan. Op de foto worden ze omringd door meelevende disgenoten Marjolein en Chris van Dijk en Chris en Casper Gijsbers
Drie generaties Van Gool – oudofficials opa Ad, vader Bart en debuterende kleinzoon Thomas – loofden een prijs uit voor de beste BX, en dat werd de equipe Paul Cornips en Edwin van Aalten in hun brandweer BX.
Roeland Heuff en Karel Kolkman vertrokken zaterdagochtend vol goede moed maar bleken zaterdagmiddag te bescheiden en ze schatten hun kansen op een podiumklassering niet goed in. We bewaren de zilveren duimen en wachten het juiste moment af.
En dan de equipe die donderdag als eerste van start ging met startnummer één. De afgelopen jaren viel een overwinning nog vaak op het laatste moment in het water. In 2021 duurde de Pressé een minuut of tien te lang en moest er genoegen worden genomen met de tweede prijs. De vastberadenheid en strijdbaarheid en het fanatisme hebben gezegevierd: proficiat Nadja Cottenie en Annelies Schoonman!
Langs de meetlat
Alle deelnemende auto’s zijn inmiddels langs de meetlat van hoofdsponsor Garage Johan Oldenhage gelegd. Sommige behoefden nog enige nazorg, andere moesten nog stevig aan de bak, maar de meeste bestuurders kunnen vol vertrouwen afreizen naar Frankrijk. Mocht de techniek jullie desondanks in Frankrijk in de steek laten, dan is er altijd de helpende hand van onze eigen gele rijders Thijs Schieving en Anne Toes. Die schieten te hulp wanneer via WhatsApp hun assistentie wordt gevraagd: Thijs op gsm +31 623918917, en is Thijs in gesprek Anne +31 653263162.